Verslag Raad van Commissarissen
Inleiding
In dit verslag legt de Raad van Commissarissen, als onderdeel van een maatschappelijk ondernemende organisatie, verantwoording af over de wijze waarop zij invulling gaf aan de uitvoering van haar taken en bevoegdheden in het afgelopen jaar. Het verslag betreft het toezicht op Ons Huis, Woningstichting.
Vergaderingen
De Raad van Commissarissen heeft in 2022 zes reguliere vergaderingen gehouden. Vrijwel alle vergaderingen vonden fysiek en in één geval hybride plaats. Bij één vergadering was een lid van de Raad verhinderd, bij de overige vergaderingen was de voltallige Raad aanwezig. Voorafgaand aan de reguliere vergaderingen vergadert de Raad eerst buiten aanwezigheid van de bestuurder, om de vergadering voor te bereiden en de belangrijkste bespreekpunten af te stemmen. Bij de reguliere vergaderingen is naast de directeur-bestuurder de controller en in veel gevallen de manager Bedrijfsvoering en Financiën aanwezig. Afhankelijk van de onderwerpen zijn ook managers van andere afdelingen of gespecialiseerde medewerkers aanwezig bij de behandeling van agendapunten die op hun vakgebied betrekking hebben.
Focus van het toezicht
Het toezicht van de Raad is, naast de realisatie van de maatschappelijke doelstellingen van Ons Huis, gefocust op onder andere het borgen van de financiële positie, zoals vastgelegd in de begroting, het helder maken en beschouwen van risico’s en de wijze van het managen daarvan. De Raad werkt vanuit verbinding met de bredere maatschappelijke context en stakeholders. In het beleid en handelen van Ons Huis worden maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid, beschikbaarheid van woonruimte en de veerkracht van wijken steeds nadrukkelijker naar binnen gebracht. Het intern toezicht moet hierbij passen.
Indien statutair en bestuurlijk vereist, verleent de Raad voorafgaande goedkeuring aan bestuursbesluiten.
Visie op toezicht en besturen
In dit document is de visie op de rollen van de Raad en de bestuurder, de taakuitoefening en het samenspel tussen beide rollen beschreven. De visie is op de website geplaatst.
Rapportages
De bestuurder informeert de Raad over de voortgang en ontwikkeling van Ons Huis. De strategische doelen en fundamenten, vastgelegd in het eind 2020 vastgestelde ondernemingsplan ‘Samen veerkrachtig’ zijn ‘vertaald’ in kernwaarden en de strategische agenda van Ons Huis. De missie is “Betaalbaar en duurzaam wonen in veerkrachtige buurten”.
In de strategische agenda zijn strategische doelen opgenomen die zijn vertaald naar kritische prestatie-indicatoren (KPI’s). De KPI’s worden jaarlijks geactualiseerd. Op basis van deze systematiek rapporteert de directeur-bestuurder per tertiaal in welke mate de strategische en financiële doelstellingen gerealiseerd worden. Op deze wijze wordt de Raad niet alleen geïnformeerd over de feitelijke stand van zaken, maar ook over de verwachte realisatie van doelstellingen van de organisatie.
In de rapportage wordt verder gerapporteerd over financiën, projecten en risicomanagement. Daarnaast ontvangt de Raad voor elke vergadering een overzicht van ontwikkelingen op landelijk, plaatselijk en Ons Huis niveau en een overzicht van de genomen bestuursbesluiten.
Jaarverslag 2021
Het jaarverslag en de jaarrekening over het jaar 2021 zijn door de Raad op 12 mei 2022 vastgesteld en goedgekeurd, nadat deze stukken samen met het accountantsverslag in het bijzijn van de accountant zijn behandeld. De Raad heeft tijdens deze vergadering ook apart met de accountant overleg gevoerd zonder aanwezigheid van de bestuurder. Dit gesprek heeft niet geleid tot punten van zorg of aanvullende acties.
Strategie projecten
De Raad heeft evenals voorgaande jaren nadrukkelijk stilgestaan bij de risico’s van de projectenportefeuille van Ons Huis. De projectenportefeuille blijft in het kader van risicomanagement een belangrijk onderdeel van toezicht. De projectenportefeuille is naar het oordeel van de Raad beheersbaar. Aan de hand van de rapportages van de organisatie en projectbeslisdocumenten heeft de Raad alle projecten beschouwd en de in kaart gebrachte risico’s en afwaarderingen gewogen. Voor verschillende projecten heeft de Raad voorafgaande goedkeuring verleend.
Excursie of workshop over een actuele thema
Jaarlijks wordt een excursie of workshop georganiseerd. De leden van de Raad worden hierbij, vaak samen met het managementteam, geïnformeerd en discussiëren over nieuwbouw, grootschalige renovatie projecten in uitvoering / voorbereiding of actuele thema’s. In 2022 vond een projectenexcursie in Apeldoorn plaats. De Raad fietste samen met de bestuurder, het managementteam en de controller naar verschillende locaties waar binnenkort nieuwbouw plaats vindt of waar de komende jaren in samenwerking met gemeente en derden woningbouwontwikkeling start. Ter plekke werd de Raad geïnformeerd over ontwikkelingen en historie van de betreffende locaties en was er gelegenheid om vragen te stellen. Hierna werden de deelprojecten Bellevue en Parade in de ontwikkeling locatie “het Podium” bezocht waar 42 appartementen en 43 eengezinswoningen in aanbouw waren. Met de oplevering van deze beide deelprojecten begin 2023 rond Ons Huis een grootschalig herstructureringsproject af dat in 2008 is gestart met de sloop van ruim 500 flatwoningen. De excursie werd afgesloten met een gezamenlijk diner.
Financiële kaders
Als instrument om financiële continuïteit te waarborgen hanteert Ons Huis de externe financiële kaders. Daarnaast worden de kaders uit de financieringsstrategie gehanteerd. Dit betreffen de Financierings- investeringsratio (FIR) en de terugverdienperiode van de schuldpositie. Deze kaders maakt deel uit van de systematiek van begroten en rapportage. Aan alle genoemde kaders is in 2022 voldaan.
De Raad voert regelmatig de discussie met de Bestuurder over de afstemming tussen de realisatie van de pijlers uit het beleidsplan en de borging van de financiële kaders.
Visitatie
Begin 2023 is de visitatie (2018 t/m 2022) afgerond; de visitatiecommissie gaf de recensie de titel "Veerkracht vormgegeven" . De Raad is zeer content met het feit dat de inspanningen van Ons Huis om Veerkracht tastbaar te maken, slagen en herkend worden door stakeholders, maar ook met de waardering van belanghebbenden op het gebied van verduurzaming. Mooie woorden van de visitatiecommissie over consistentie van beleid en de uitvoering hiervan, de PDCA-cyclus, de financieel gezonde positie en heldere financiële strategie en duurzaam bedrijfsmodel. De raad wordt gekenmerkt met een open en ruime blik op het werkgebied en denkt na over de volkshuisvesting in de stad als geheel en de positie van Ons Huis daarin. Naast complimenten waren er ook aanmoedigings- en verbeterpunten voor de toekomst. Deze liggen vooral op het terrein van het versterken van de samenwerking met de gemeente en communicatie en samenwerking met huurders (-organsiaties).
Begroting 2023 en meerjarenbegroting 2023-2032
De door de bestuurder voorgelegde begroting en meerjarenbegroting geeft de Raad inzicht en vertrouwen op korte en middellange termijn. In de begroting 2023 en meerjarenbegroting 2023-2032 zijn ambities ingerekend op het gebied van betaalbaarheid, nieuwbouw en energetische maatregelen.
Op grond van de Nationale en plaatselijke prestatieafspraken is een forse nieuwbouwopgave ingerekend om in te voorzien in (een deel van) de hoge woningbehoefte. Door het vervallen van de verhuurderheffing was het mogelijk in de begroting 2023 de ambitie op het gebied van het verder energetisch verbeteren en gasloos maken van het vastgoed in te rekenen. Echter werd de mogelijkheid om deze ambitie in te vullen door het wegvallen van de verhuurderheffing gelijktijdig weer fors beperkt door: toenemende belastingdruk, relatief forse kosten- en rentestijgingen en huurprijsbeperkende maatregelen in de nationale prestatieafspraken. Het volume van de ingerekende ambities in de begrotingsperiode wordt zodanig bepaald dat Ons Huis blijft voldoen aan interne en externe financiële kaders.
De Raad heeft de begroting 2023 en de meerjarenbegroting 2023-2032 goedgekeurd.
Contact met Ondernemingsraad, Ons Woongoed, de HOG en andere stakeholders
Een delegatie van de Raad heeft in het verslagjaar een gesprek gevoerd met de Ondernemingsraad van Ons Huis over de algemene gang van zaken binnen het bedrijf. Naar oordeel van de Raad is de Ondernemingsraad zeer betrokken bij Ons Huis en stelt ze zich in de relatie met de directeur-bestuurder positief kritisch op.
Ook heeft de Raad gesproken met het Managementteam.
Leden van de Raad hebben een algemeen gesprek gevoerd met het bestuur van Ons Woongoed, de huurdersvereniging Apeldoorn en de Huurdersoverleggroep Warnsveld en Zutphen (HOG). Leden van de Raad woonden twee algemene ledenvergaderingen van Ons Woongoed bij, alsook een bestuursvergadering, een bijeenkomst en de huurdersbijeenkomst van de HOG. De Raad hecht eraan zich te oriënteren op wat er onder gemeenten, zorginstellingen, huurders(vertegenwoordigers) en andere stakeholders leeft. In 2022 hebben gesprekken plaats gevonden met wethouders en vertegenwoordigers van zorg- of maatschappelijke instellingen in de beide gemeenten waarin Ons Huis actief is.
Tenslotte heeft een delegatie van de Raad deelgenomen aan een stakeholderbijeenkomst van de gezamenlijke Apeldoornse corporaties.
Verbindingen
Eind 2022 heeft Ons Huis haar verbindingenstatuut voor de activiteiten in verbindingen geactualiseerd en vastgesteld.
Ons Huis neemt deel in CV Heyendaal, een commanditaire vennootschap waarin een complex met studenteneenheden in Nijmegen wordt geëxploiteerd. In Apeldoorn en de regio wordt samengewerkt in de Stichtingen VSW, Woonkeus Stedendriehoek en BWSA.
Besluiten
De Raad heeft in 2022 goedkeuring verleend aan:
- het treasuryjaarplan 2022;
- overeenkomst realisatie Skaeve Huse door gezamenlijk VSW corporaties;
- update investeringsstatuut;
- definitieve jaarverslag en de jaarrekening 2021 van Ons Huis;
- fasedocument realisatie project Short Stay met lager rendement;
- wijzigingen in de samenwerkingsovereenkomst Warmtenet Kerschoten;
- het Bod 2023 Apeldoorn en Zutphen;
- beëindiging convenant Horizontaal Toezicht;
- opdracht en het controleplan 2022 van accountant BDO;
- aangepaste reglement RvC en bestuursreglement;
- nieuwe verbindingenstatuut;
- begroting 2023 en meerjarenbegroting 2023 – 2032;
- Interne controle plan 2023;
- gefaseerd gezamenlijk realiseren van 25-30 woonwagens in de komende jaren door de VSW-corporaties.
Auditcommissie
De door de Raad ingestelde auditcommissie bestond gedurende 2022 uit de leden Sommerdijk (voorzitter) en Dondertman. De commissie bereidt de vergadering van de Raad voor waar het de financiële positie van Ons Huis en de bedrijfsrisico’s betreft. Daarnaast komen het intern controle plan, het treasury jaarplan en de verslagen van de treasurycommissie aan de orde. De bestuurder, de manager Bedrijfsvoering & Financiën en de controller zijn bij de vergaderingen aanwezig. Bij de behandeling van het Intern Controle Plan voor het komende jaar is ook de Proces- Auditcontroller aanwezig. De auditcommissie heeft overleg met de externe accountant over de controleaanpak en de uitkomsten van de controle. Ook het jaarverslag en het accountantsverslag worden voorafgaand aan de behandeling in de Raad in de Auditcommissie besproken met de accountant.
In het verslagjaar kwam de commissie vijfmaal bijeen. De verslagen van de vergaderingen van de auditcommissie worden verstrekt aan de Raad van Commissarissen waarna in de vergadering van de Raad de auditcommissie zo nodig aanvullend verslag doet van haar beschouwingen. De samenstelling en werkwijze van de commissie is vastgelegd in een door de Raad vastgesteld reglement auditcommissie. Onverlet de voorbereidende werkzaamheden van de auditcommissie beschouwt de Raad haar functioneren als een geheel. Alle leden zien toe op het onderhouden van passende controles en controlesystemen ter beheersing van de financiële en de operationele risico’s waaraan Ons Huis is blootgesteld, en ter controle op de integriteit van de financiële informatievoorziening.
Selectie- en remuneratiecommissie
De door de Raad ingestelde selectie- en remuneratiecommissie bestond uit de leden Oosterman (voorzitter) en Van der Veen. Mevrouw Oosterman heeft haar lidmaatschap van de remuneratiecommissie met ingang van 7 december tijdelijk neergelegd in verband met de procedure voor haar herbenoeming. De heer van Bodegraven is tijdelijk voorzitter a.i. totdat de herbenoeming is afgerond.
De Raad heeft een reglement vastgesteld waarin de samenstelling en werkwijze zijn vastgelegd.
In 2022 heeft de commissie de herbenoeming van de leden Van Bodegraven en Dondertman voorbereid. De commissie heeft in 2022 remuneratierapporten opgesteld met betrekking tot de Raad van Commissarissen en de directeur-bestuurder. Daarnaast heeft de commissie de beoordeling van de bestuurder over het jaar 2022 en het beloningsbeleid (RvC en bestuurder) voorbereid. Tot slot heeft een mid-term gesprek met de bestuurder plaatsgevonden. De documenten zijn vastgesteld door de Raad in vergadering zonder de aanwezigheid van de bestuurder. De prestatieafspraken voor 2023 voor de bestuurder worden begin 2023 gemaakt.
Vergelijkbaar met de auditcommissie is de selectie- en remuneratiecommissie bedoeld om zaken in het kader van selectie en remuneratie voor te bereiden voor de Raad. De Raad blijft als geheel verantwoordelijk.
Corporate Governance
Uitgangspunt voor de corporate governance van Ons Huis is de Aedes Code en de daarop aansluitende Governancecode Woningcorporaties.
Op 1 januari 2020 is de nieuwe Governancecode Woningcorporaties 2020 in werking getreden. De code is vastgesteld door de leden van Aedes en VTW (Vereniging van Toezichthouders Woningcorporaties). Deze leden zijn verplicht de code te volgen. De Raad van Commissarissen onderschrijft de noodzaak van transparantie in bestuur en toezicht en het afleggen van verantwoording daarover aan de stakeholders. De Code vormt naar mening van de Raad de basis voor goed bestuur binnen woningcorporaties. Ook vormt het de basis voor het goed functioneren van het interne toezicht in woningcorporaties. De Raad is van mening dat alle leden voldoen aan de onafhankelijkheidscriteria zoals omschreven in de Governancecode. Mogelijke strijdige belangen worden door de leden gemeld in de plenaire vergaderingen. In het verslagjaar deden zich geen onverenigbaarheden voor bij besluitvorming of transacties.
Eind 2022 zijn mede op basis van de wijzigingen in de Woningwet per 1 januari 2022 het bestuursreglement en het reglement RvC geactualiseerd. Het regelement auditcommissie en reglement selectie- en renumeratiecommissie waren nog actueel. De reglementen zijn op de website gepubliceerd. Ons Huis voldoet aan de Governancecode 2020.
Door middel van een zogenaamde Governance agenda zijn de in de Governancecode Woningcorporaties opgenomen onderwerpen in de vergaderingen van de Raad geagendeerd. De onderwerpen zijn, met betrekking tot de behandeling en besluitvorming, divers van aard. Daarnaast zijn op basis van de Code voorgeschreven onderwerpen op de website gepubliceerd.
Integer ondernemen stelt hoge eisen aan Ons Huis als maatschappelijk ondernemer. De Raad van Commissarissen ziet erop toe dat Ons Huis zorgvuldig te werk gaat, haar verantwoordelijkheden in acht neemt en de geldende regels naleeft. Ons Huis heeft haar integriteitscode vastgesteld op basis van de nieuwe Woningwet en Governancecode Woningcorporaties 2020. De code is gepubliceerd op de website. Eén van de kernwaarden bij Ons Huis is ‘ondernemend’. Daarbij past niet een veelheid aan regels, wel eigen verantwoordelijkheid en professionaliteit van medewerkers en leden van de Raad. De integriteitscode is daarbij een hulpmiddel en dient als handvat voor de dagelijkse werkzaamheden. Naast bovengenoemde integriteitscode beschikt Ons Huis over een klokkenluidersregeling (inclusief interne vertrouwenspersonen en extern meldpunt).
In december 2022 heeft Ons Huis de toezichtbrief van de Autoriteit woningcorporaties (Aw) ontvangen. De brief gaat over het onderzoek dat de Aw heeft uitgevoerd op basis van het gezamenlijk beoordelingskader van Aw en WSW. Ook in 2022 heeft de Aw een basisonderzoek uitgevoerd, waarbij gebruik wordt gemaakt aan ingediende informatie, managementletter en verslag van de externe accountant, visitatierapport, onderzoeksresultaten WSW, voorafgaande oordelen van AW en het gesprek wat eind 2021 heeft plaats gevonden. Dit onderzoek geeft Aw geen aanleiding om een nader onderzoek uit te voeren. Daarnaast geeft de Aw aan dat de risico inschatting op alle onderdelen van het beoordelingskader laag is en er op grond hiervan geen interventies worden opgelegd of toezichtsafspraken worden gemaakt.
Eind november 2022 is de brief Oordeel rechtmatigheid verslagjaar 2021 van de Aw ontvangen. De Aw is samen met het WSW van oordeel dat Ons Huis over 2021 heeft voldaan aan de toewijzingseisen van de staatssteunregeling en de passendheidsnorm, aan de bepalingen in het kader van de huursombenadering en dat geen overschrijdingen van de Wet Normering Topinkomen aan de orde waren. Ook wordt aangegeven dat geen sprake is van overcompensatie in de vorm van teveel ontvangen overheidssteun en dat aflossingen op de interne lening van de DAEB- aan de niet-DAEB-tak in lijn liggen met het geldende aflossingsschema.
Dienstverlening en klachten
De bestuurder heeft de Raad uitvoerig geïnformeerd over de dienstverlening en de klachten die in 2022 zijn ontvangen en de afhandeling daarvan. Ons Huis is aangesloten bij KLAC, een regionale externe en gespecialiseerde klachtencommissie. De reglementen zijn op de website geplaatst. In 2022 zijn 6 klachten door de KLAC ontvangen, waarvan er vier intern zijn afgehandeld en de resterende twee klachten door de KLAC ongegrond zijn verklaard. De Raad is tevreden met het beperkte aantal klachten en is van mening dat de dienstverlening op orde is en dat de afhandeling van klachten goed is geweest.
Taak, werkwijze en samenstelling Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken bij de woningcorporatie en de met haar verbonden ondernemingen en staat de directeur-bestuurder met raad ter zijde. Het toezicht van de Raad van Commissarissen strekt zich ook uit tot de verbindingen.
De Raad is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het eigen functioneren. De taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden en werkwijze van de Raad van Commissarissen zijn vastgelegd in de statuten van Ons Huis Woningstichting. Naast de in de statuten opgenomen regelingen betreffende samenstelling en benoeming (art. 10), onverenigbaarheid (art. 11) schorsing en ontslag (art. 12), taken en bevoegdheden (art. 13), vergadering en werkwijze (art. 14), stelde Ons Huis - in aanvulling op de statuten - een integriteitscode, de visie op besturen en toezicht, een profielschets RvC, een bestuursreglement en reglementen RvC, auditcommissie en selectie- en remuneratiecommissie op. Met deze reglementen voldoet Ons Huis tevens aan de regels van de Governance Code Woningcorporaties ten aanzien van taken, bevoegdheden en handelswijze van de Raad van Commissarissen en de bestuurder. Deze stukken zijn op de website (www.onshuisapeldoorn.nl) gepubliceerd.
De remuneratiecommissie initieert de evaluatie van het functioneren van de Raad en van de directeur-bestuurder.
De voorzitter van de Raad heeft met in achtneming van ieders rollen en verantwoordelijkheden, periodiek overleg gevoerd met de directeur-bestuurder.
De Raad van Commissarissen is zodanig samengesteld dat de leden ten opzichte van elkaar, de bestuurder en welk deelbelang dan ook onafhankelijk en kritisch kunnen opereren. Er bestaan geen overlappingen met andere bestuursfuncties. Geen van de leden van de Raad van Commissarissen is of was in het verleden in dienst van Ons Huis en/of onderhoudt een directe of indirecte band met toeleveranciers of afnemers van Ons Huis. Geen van de leden van de Raad van Commissarissen verleent andere diensten dan die welke voortvloeien uit zijn lidmaatschap van de Raad van Commissarissen of onderhoudt banden met Ons Huis hetzij direct, hetzij indirect, buiten zijn lidmaatschap van de Raad van Commissarissen. Er hebben geen transacties plaatsgevonden waarbij sprake was van mogelijke tegenstrijdige belangen. Ons Huis verstrekt geen leningen of garanties aan haar leden van de Raad van Commissarissen. Bovenstaande zaken maken deel uit van de binnen Ons Huis geldende integriteitscode, die ook voor de leden van de Raad van toepassing is.
De Raad van Commissarissen bestond in 2022 vijf leden. In december 2022 zijn de leden Van Bodegraven en Dondertman herbenoemd na ontvangst van positieve zienswijzen van de Autoriteit woningcorporaties. Voorafgaand hieraan hebben beide huurdersbelangenverenigingen Ons Woongoed en Huurders Overleg Groep positief geadviseerd over de herbenoeming van het lid van Bodegraven, die lid is op voordracht van de huurders.
In de statuten is bepaald dat de Raad uit minimaal drie en ten hoogste uit zeven leden dient te bestaan.
In de profielschets voor de leden van de Raad van Commissarissen is als één van de algemene uitgangspunten opgenomen dat de Raad pluriform moet zijn samengesteld. Ultimo 2022 telde de Raad twee leden van het vrouwelijke en drie leden van het mannelijk geslacht. De leden van de Raad staan opgesomd in de bijlage aan het eind van dit verslag.
Alle leden zijn in het dagelijks leven actief werkzaam en vanuit hun actieve of voormalige werkkring betrokken bij en bekend met ontwikkeltrajecten van organisaties. De specifieke deskundigheidsbevordering vindt plaats door het bijwonen van themabijeenkomsten, het tot zich nemen van actuele toegezonden documentatie evenals het kennisnemen via de media van de ontwikkelingen in het werkgebied, voor zover deze van belang zijn voor de ontwikkelingen in de volkshuisvesting. Indien wenselijk kan op eigen verzoek/initiatief van de leden worden voorzien in aanvullende mogelijkheden tot verdere deskundigheidsbevordering. Daarbij maken de leden ook gebruik van hun lidmaatschap van de Vereniging van Toezichthouders Woningcorporaties (VTW). Om jaarlijks het vereiste van in totaal minimaal 5 PE-punten (PE = Permanente Educatie) te behalen hebben de leden onder meer gebruikgemaakt van aanvullende deskundigheidsbevordering in de vorm van externe trainingen/workshops en dergelijke.
De Raad is van oordeel dat zij in 2022 zodanig was samengesteld dat zij haar taak naar behoren kon vervullen. Verscheidene leden van de Raad van Commissarissen kunnen als financiële deskundigen worden beschouwd. Tevens zijn er enkele leden met een volkshuisvestelijke en/of sociaal-maatschappelijke achtergrond.
Conform de statuten zijn twee leden van de Raad van Commissarissen (her-)benoemd op voordracht van de huurdersbelangenvereniging Ons Woongoed en de Huurdersoverleggroep Warnsveld en Zutphen. Jaarlijks overlegt (een delegatie van) de Raad met de Ondernemingsraad van Ons Huis.
De salariëring van de directeur-bestuurder is geheel conform de beloningscode voor bestuurders van woningcorporaties, gebaseerd op het vastgestelde beloningsbeleid en vastgelegd in een door de Raad opgesteld remuneratierapport. De honorering van de directeur-bestuurder valt binnen de kaders van Wet Normering Topinkomens en is verantwoord in het jaarverslag en de jaarrekening.
Ieder jaar worden tussen de Raad van Commissarissen en de directeur-bestuurder afspraken gemaakt welke, naast de jaarbegroting, beschouwd worden als het directiejaarplan (prestatieafspraken) in het kader van het resultaat gericht werken. Met de directeur-bestuurder zijn prestatieafspraken gemaakt voor het jaar 2022. Eind 2022 zijn de geleverde prestaties geëvalueerd en beoordeeld en zijn in concept prestatieafspraken door de remuneratiecommissie gemaakt voor 2022. De definitieve vaststelling vindt in de eerste RvC-vergadering van 2023 plaats. Ieder jaar wordt een beloningsvoorstel opgesteld voor de bestuurder conform de afspraken in de arbeidsovereenkomst. Met de directeur-bestuurder is geen variabele beloning overeengekomen. Er zijn geen aandelen, garanties of leningen verstrekt aan de directeur-bestuurder. Het is beleid om dat ook niet te doen.
De Raad van Commissarissen bespreekt minimaal één keer per jaar, deels buiten aanwezigheid van het bestuur, zijn eigen functioneren en dat van de individuele commissarissen en de conclusies die daaraan moeten worden verbonden.
In mei 2022 heeft de Raad met onafhankelijke, externe begeleiding een zelfevaluatie uitgevoerd over het afgelopen jaar in deze samenstelling. Hierbij kwam het eigen functioneren van de Raad als geheel en de leden individueel, de onderlinge samenwerking en het samenspel met de bestuurder aan bod. Aansluitend is ook de bestuurder betrokken in de evaluatie. De belangrijkste uitkomsten van deze zelfevaluatie waren dat de onderlinge samenwerking en die met de bestuurder op orde zijn, dat er aandacht nodig is voor de doorontwikkeling van de rol van strategisch sparringpartner en de wijze waarop de RvC betrokken wordt in strategievorming en dat het wenselijk is stakeholdermanagement wat meer structureel vorm te geven in samenwerking met de organisatie.
In oktober 2022 is tijdens een “heisessie”, waarbij ook de bestuurder tijdens het tweede deel was betrokken verder gesproken over strategische ontwikkelingen in de omgeving, het kalibreren van de opdracht van Ons Huis het strategisch partnerschap tussen bestuurder en RvC dat hierbij hoort en stakeholdermanagement.
Beloning/vergoeding van de leden van de Raad
In 2022 heeft de Raad haar jaarlijkse beloning vastgesteld op basis van de Code voor de honorering van commissarissen in woningcorporaties, opgesteld door de Vereniging Toezichthouders Woningcorporaties. De beloning is vastgelegd in een remuneratierapport.
De jaarlijkse beloning voor leden van de Raad van Commissarissen bedraagt in 2022 € 12.464 (2021: € 12.060) bruto per jaar, exclusief BTW. De beloning aan de voorzitter bedraagt € 19.331 (2021: € 18.023), eveneens exclusief BTW. Conform de code ontvangen de leden geen vaste onkostenvergoeding. De totale honorering voor de Raad van Commissarissen exclusief BTW bedroeg in 2022 € 69.187 (2021: € 66.263). De beloning van de Raad past binnen de geldende normen van de WNT2 (Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector) en voldoet aan beroepsregel voor honorering van de Vereniging voor Toezichthouders in Woningcorporaties (VTW).
Rol, beloning en beoordeling van het functioneren van de externe accountant
De externe accountant (BDO, Audit & Assurance B.V.) is benoemd door de Raad van Commissarissen. De bezoldiging van en de opdrachtverlening tot het uitvoeren van de controle door de externe accountant is goedgekeurd door de Raad op voorstel van en na overleg met de Auditcommissie en de directeur-bestuurder. In 2022 is geen sprake geweest van het uitvoeren van niet-controle opdrachten door de externe accountant.
De externe accountant van Ons Huis heeft de opdracht te beoordelen of de voorstelling van zaken in de jaarrekening overeenstemt met de werkelijkheid. De auditcommissie heeft op 21 april 2022 met de externe accountant de jaarrekening doorgesproken en de Raad van Commissarissen heeft zich door de accountant in de vergadering op 12 mei 2022 laten informeren over het accountantsverslag, de jaarrekening en de bedrijfsvoering binnen Ons Huis. Conform het voorschrift uit de Governance Code Woningcorporaties vond er tevens een gesprek plaats met de accountant zonder aanwezigheid van de directie van Ons Huis.
In 2020 heeft een evaluatie/beoordeling plaats gevonden van het functioneren van BDO als extern accountant door de Auditcommissie en de organisatie. Op grond hiervan heeft de Raad mede op advies van de Auditcommissie besloten door te gaan met BDO als extern accountant.
Voor het boekjaar 2022 is de opdracht voor de controle opnieuw verleend aan accountantskantoor BDO. De Raad heeft aan de accountant geen bijzondere aandachtspunten meegegeven voor de accountantscontrole over het jaar 2022. De accountant heeft een Managementletter Interimcontrole 2022 opgesteld; dit stuk is in de auditcommissie besproken met de accountant, waarna de auditcommissie in de Raad hiervan verslag heeft gedaan.
De Raad bespreekt de onafhankelijkheid van de externe accountant regelmatig in haar vergaderingen en heeft dit om die reden niet afzonderlijk vastgelegd in een protocol onafhankelijkheid van de externe accountant. In 2017 heeft, mede op basis van de Governance Code, een wisseling plaatsgevonden van bij de bij de controle betrokken accountantsorganisatie om te voorkomen dat al te nauwe banden met de organisatie ontstaan.
In 2022 heeft binnen BDO de wettelijk vereiste interne roulatie plaats gevonden van de externe accountant die bij Ons Huis verantwoordelijk is voor de wettelijke controle.
Vooruitblik 2023
In 2023 zal verder uitvoering worden gegeven aan de voornemens in het nieuwe ondernemingsplan “Samen veerkrachtig!”. De Raad zal zich hierover uitvoerig laten informeren via rapportages en tijdens de vergaderingen met de bestuurder.
Dankwoord
De Raad van Commissarissen dankt alle medewerkers en de directie van Ons Huis voor de inzet en behaalde resultaten in het jaar 2022.
Slotverklaring
De directeur-bestuurder heeft het verslag over het jaar 2022 voorgelegd aan de Raad van Commissarissen. Dit betreft het opgemaakte en vastgestelde bestuursverslag 2022 waarin inbegrepen de balans, winst- en verliesrekening en de toelichting daarop, en het volkshuisvestingsverslag over het afgelopen jaar.
De jaarrekening is door BDO Audit & Assurance B.V. gecontroleerd en goedgekeurd. De Raad heeft de jaarrekening en bijbehorende stukken, het interne beheersingssysteem en het accountantsverslag met de accountant besproken.
De Raad kan zich met de stukken verenigen en heeft de jaarrekening 2022 vastgesteld en goedgekeurd, waarmee de directeur-bestuurder décharge is verleend voor het gevoerde beleid en beheer en de Raad van Commissarissen voor het gehouden toezicht.
Met de goedkeuring van de jaarrekening van Ons Huis en de in de jaarrekening voorgestelde resultaatbestemming bedraagt het jaarresultaat over het verslagjaar 2022 € 35,9 miljoen positief.
De Raad van Commissarissen en de individuele leden verklaren integer en onafhankelijk te hebben gehandeld conform de vastgestelde integriteitscode.
Bijlage: Leden Raad van Commissarissen
Per 31 december 2022 was de Raad als volgt samengesteld:
Dhr. Ir. B. van der Veen
Functie | voorzitter, lid selectie- en remuneratiecommissie |
Geboortedatum | 2 september 1974 |
Eerste benoeming | 1 april 2016 |
Aantal PE-punten in 2021 | 5 |
Kennisgebied(en) | Politiek bestuur, organisatieontwikkeling, bouw en vastgoed |
Beroep | zelfstandig adviseur, proces- en interimmanager m.i.v. 1 oktober Afdelingsmanager Werk & Inkomen, Gemeente Hengelo |
Aftredend in | april 2024 [niet herbenoembaar] |
Nevenfuncties | Lid Raad van Commissarissen van NV Luchthaven Teuge, Voorzitter bestuur VVD, Lokaal Netwerk De Graafschap (tot 1 oktober 2022) |
Dhr. S. van Bodegraven
Functie | lid, (op voordracht van de huurdersbelangenvereniging en de Huurderoverleggroep), vanaf 7 december tijdelijk voorzitter remuneratiecommissie |
Geboortedatum | 14 juli 1961 |
Eerste benoeming | 4 december 2018 |
Aantal PE-punten in 2021 | 17 |
Kennisgebied(en) | Volkshuisvesting, governance |
Beroep | Directeur Sander van Bodegraven interim-management, advies en toezicht |
Aftredend in | december 2026 [niet herbenoembaar] |
Nevenfuncties | Voorzitter RvC Tilburgse Woningstichting Tiwos, Voorzitter RvT Drie Gasthuizen Groep Arnhem Voorzitter bestuur Verzamelgebouw Dieren, Lid bestuur BuurtGroenBedrijf, Spijkerkwartier Arnhem |
Mevr. Drs. D.H. Dondertman RA
Functie | lid, lid auditcommissie |
Geboortedatum | 7 juni 1973 |
Eerste benoeming | 4 december 2018 |
Aantal PE-punten in 2021 | 22 |
Kennisgebied(en) | Financiën & control, bedrijfsvoering |
Beroep | Directeur bedrijfsvoering Veluwse Onderwijsgroep |
Aftredend in | december 2026 [niet herbenoembaar] |
Nevenfuncties | bestuurder samenSOM (vanaf 30 november 2022) |
Mevr. Drs. G.P. Oosterman CMC
Functie | lid (op voordracht van de huurdersbelangenvereniging en de Huurderoverleggroep), voorzitter remuneratiecommissie tot 7 december 2022 (i.v.m. herbenoemingsprocedure) |
Geboortedatum | 24 juli 1966 |
Eerste benoeming | 16 april 2019 |
Aantal PE-punten in 2021 | 6 |
Kennisgebied(en) | Audit & control, governance en strategie |
Beroep | Productmanager Belastingdienst / integriteitscoördinator |
Aftredend in | april 2023 [herbenoembaar] |
Nevenfuncties | Visitator Cognitum |
Dhr. A.E.M. Sommerdijk MBA QC RB
Functie | lid, voorzitter auditcommissie |
Geboortedatum | 28 november 1956 |
Eerste benoeming | 1 april 2016 |
Aantal PE-punten in 2021 | 5 |
Kennisgebied(en) | Financiën & control, governance en strategie |
Beroep | zelfstandige |
Aftredend in | april 2024 [niet herbenoembaar] |
Nevenfuncties | Lid RvC Regionale Ontwikkelingsmaatschappij “Horizon" |