Spring naar inhoud

Verslag van de Ondernemingsraad

Jaarverslag Ondernemingsraad 2022

Op 25 februari 2022 geeft het RIVM aan dat de 1,5 meter afstandsregel kan vervallen, dat er weer  normale openingstijden overal gelden en dat er een einde komt aan de verplichte vaste zitplaats bij diverse evenementen. Corona afgelopen, en dan nu weer terug naar normaal. Niets bleek echter minder waar.

Eén dag eerder (24 februari) was Rusland Oekraïne binnengevallen, met als gevolg veel vluchtelingen naar Nederland, exploderende energieprijzen en een torenhoge inflatie. Ook de stikstofcrisis en de wooncrisis woedden in 2022 in alle hevigheid. Binnen ons vakgebied kwam Minister de Jonge met Nationale Prestatieafspraken, die de volkshuisvesting in Nederland behoorlijk hebben opgeschud. Werken bij een woningcorporatie werd enerverender dan dat we lang voor mogelijk hielden. Als OR van Ons Huis hebben we de ontwikkelingen nauwlettend gevolgd en waren met name alert op de impact van externe ontwikkelingen op de medewerkers van Ons Huis.

• Thuiswerken lijkt al het ‘nieuwe normaal’. Gaat dit goed of missen we allerlei signalen omdat collega’s niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk verder van ons af zijn komen te staan?
  • Hoe zit het met de veiligheid en gezondheid van collega’s die, uit hoofde van hun werk, veel bij huurders over de vloer komen? Gaan zij te maken krijgen met huurders met een “korter lontje”, ook als gevolg van de coronapandemie?
  • De arbeidsmarkt is zeer krap. Zijn wij in staat om de juiste mensen te halen of te binden? Hoe zit het hierbij met primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden?
  • Ons ziekteverzuim is (te) hoog. Hebben we voldoende oog voor werk gerelateerde signalen?

Samenstelling OR

In 2022 waren we als OR weer op volle sterkte! En daar waren we blij mee.

Op volle sterkte zijn geeft ruimte om na te denken over hoe we onze taak uitvoeren. Om meer zichtbaarheid te creëren zijn we gaan nadenken over hoe we nadrukkelijker met onze achterban zouden willen communiceren. Geen verslagen rondsturen, maar wellicht een korte vlog? Ook willen we periodiek een collega consultatie organiseren waarbij we alle collega’s uitnodigen om zich uit te spreken over een bepaald onderwerp. De eerste collega consultatie (“wijs met saucijs”) heeft in 2023 plaatsgevonden.

• Nieuwe gesprekscyclus (instemmingsverzoek)
  • Evaluatie thuiswerkbeleid
  • Ziekteverzuim
  • Evaluatie Corona
  • Organisatie Medewerkers Tevredenheid Onderzoek (MTO)
  • Periodiek Medisch Onderzoek (PMO)
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden (KM vergoeding, fietsplan etc.)
  • Generatiepact

Samenstelling OR

De OR bestond op 31 december 2022 uit de volgende leden:

Naam Rol Termijn Einde termijn
Edwin van der Linde Voorzitter 2 30 april 2026
Geke Kleiboer Vervangend voorzitter 2 30 april 2024
Angéla Postma Lid 2 30 april 2025
Wouter Reef Lid 2 30 april 2024
Eric Sueters Lid 1 30 april 2024

Namens de OR van Ons Huis,

Edwin van der Linde

Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report